شما اینجا هستید: فهرست کتاب آواز دهل: پژوهشی در تعالیم منسوب به میرزا حسینعلی نوری معروف به بهاءالله »»» کلام آخر و فهرست مطالبب صص 613-624
برای بازگشت به فهرست: اینجا را کلیک کنید.

برای دانلود کل کتاب به صورت پی دی اف: اینجا را کلیک کنید.




صص 613-624

کلام آخر

آن گاه که خداوند، آدمیان را آفرید، نعمت هدایت را نیز همراه‌شان نمود. به ایشان عقل عطا فرمود تا حق را از باطل و سره را از ناسره تشخیص دهند ... پیامبران را فرستاد تا عقول ایشان را بیدار نگاه دارند. همه چیز برای عبودیت و سعادت مهیّا بود، اما ...

عده‌ای به اختیار خود، در مقابل خدا و سفیرانش قد علم کردند و شقاوت را بر سعادت ترجیح دادند. آن ها مردمان را از صراط مستقیمی که سفیران الهی راهنمایان آنند، گمراه ساختند و خود را نیز از رسیدن به کمال محروم نمودند.

پیام خدا را به سُخره گرفتند و پیام آورانش را به رنج و عذاب کشاندند. گنجشک را جای قناری و گوساله را جای خدا به مردم نمایاندند و مردم را به خویشتن فرا خواندند.

خداوند، حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله را به عنوان آخرین رسول و ختم کننده‌ی نبوت به میان مردم فرستاد. آن طبیب دلسوز، برای جلوگیری از انحراف مردم از صراط مستقیم، عقل را حجت بزرگ خدا در میان مردمان معرفی کرد.[1] همچنیـن ایشان را پس از خود به تمسـک به دو گوهر گران سنگ - قرآن و عترتش- امر نمود.[2] بدین ترتیب دین خدا توسط آخرین نبی و ختم رُسُل، کامل گشت.[3]

اما تاریخ همواره تکرار می‌شود. حتی در عصر رسول اکرم نیز، شیطان هایی انسان نما، با سوء استفاده از غفلت مردمان به جولان پرداخته، ایشان را به ورطه‌ی گمراهی آشکار کشاندند. مردم هم تعالیم عقلانی پیامبر رحمت را پشت گوش انداختند و زمینه را برای سوء استفاده‌ی ‌دکّان داران فراهم کردند. تا آنجـا که در پایان عمر شریـف حضرت محمد (صلی الله علیه و آله)، چند دکّان دار، ادعای نبوت کردند![4]

*****

پس از دوران طلایی حضور آخرین و برترین سفیر خدا بر زمین، طبق پیش‌بینی‌های حکیمانه‌ی او، مردمان بر اثر عدم تبعیت از پیام عقل، به سراغ ثقلین نرفتند و گمراه گشتند. این گمراهی بعدها چنان شتاب گرفت و آنچنان فتنه عمیق شد که مردم، غیبت آخرین مبیّن قرآن و جانشین رسول خاتم -مهدی موعود - را برابر با عدم وجود او گرفته و هر یک به دنبال پیشوایی دروغین رفتند.

جولان دهندگان گمراهی، لباس حق بر باطل خود پوشاندند، به اغوای مردم پرداختند و بدینترتیب غیبت، به فتنه‌ای کور تبدیل شد.

در این میان، تنها حقیقت جویانی از دام اغواگران رهیدند که به منشور جاودان وصیت خاتم پیامبران در غدیر خم عامل شدند. آنان تمسک به ثقلین را در پرتو عقل خدادادی، اصل استوار خویش قرار دادند و با مراجعه به قلعه و دژ مستحکم الهی- حجت زنده‌ی خدا - بر روی زمین، خود را از نفوذ شیطان در امان ساختند.

ایشان، با تمسّک به حجت زنده ی خدا در زمین و با راهبری عقل، این حجت نورانی و قَویم الهی، همیشه مترصّد آنند که راهزنان گمراه، مردمان را به گمراهی نکشانند.

به راستی چه پر مغز سخنی است کلام نورانی امام هادی علیه السلام که فرمودند:اگر نبودند دانشمندانی که در عصر غیبت فرزندم مهدی، مردمان را از شبکه‌های ابلیس نجات بخشند، اثری از دین خدا بر زمین باقی نمی‌ماند[5].

باری! تنها حقیقت جویانِ حقیقت پذیرند که رسالت خویش را حفظ آیین خدا و هویدا ساختن حقایق می‌دانند و با تحقیق و پژوهش در آثار مدعیان دروغین هدایت، آشکارا ثابت می‌کنند:

آواز دهل شنیدن از دور خوش است!

روح و ریحان خدا بر هر خواننده‌ی حق پژوه که عقل خدادادی را معیار تشخیص حق از باطل قرار می‌دهد و با تبعیت از حقیقت، دیگر واماندگان در مسیر جهل را هدایتگر می‌شود.

امید است خوانندگان محترم، با مطالعه‌ی دقیق کتاب حاضر و معرفی آن به همه‌ی پژوهندگان حق پژوه، زمینه‌ی گسترش بیداری فکری افرادی را که فریب صدای پر طنین «آواز دهل» را خورده‌اند، فراهم سازند.

سلام بر همه‌ی رهروان هدایت و حقیقت

در انتظار نظرات، پیشنهادات و انتقادات سروران گرامی دیده به راهیم:

فارسی:

http://www.bahaibahai.com/index.php/contact

انگلیسی:

http://www.bahaibahai.com/eng/index.php/contact

و یا از طریق ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید


فهرست منابع

  1. آثار غیر بهایی:
  2. 1. قرآن کریم.
  3. 2. آمدی، عبدالواحد. غررالحکم و دررالکلم. قم: انتشارات دفتر تبلیغات، 1366 ش.
  4. 3. اوستا
  5. 4. حر عاملی، محمد. وسائل الشیعه، ج 20. قم: موسسه آل البیت، 1409 ق.
  6. 5. دهخدا، علی اکبر. فرهنگ فارسی.
  7. 6. سید رضی، محمد. نهج البلاغه. قم: دارالهجره، {بی تا}.
  8. 7. صادقی، محمد. بشارات عهدین. تهران: دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1362 ش.
  9. 8. عظیمی، حسین. مدارهای توسعه نیافتگی در اقتصاد ایران. تهران: نشر نی، 1371.
  10. 9. عهد جدید.
  11. 10. عهد عتیق.
  12. 11. کلینی، محمد. اصول کافی، ج 1. تهران: دارالکتب الاسلامیه، 1365 ش.
  13. 12. مجلسی، محمد باقر. بحارالانوار. بیروت لبنان: موسسه الوفاء، 1404 ق.
  14. 13. محدث نوری، حسین. مستدرک الوسائل. قم: موسسه آل البیت، 1408 ق.
  15. 14. معین، محمد. فرهنگ فارسی.
  16. 15. مکنزی، یان و دیگران. مقدمه‌ای بر ایدئولوژی‌های سیاسی. ترجمه‌ی م. قائد. تهران: مرکز، 1375 ش.
  17. 16. ورام بن ابی فراس. مجموعه ورام. ج 1. قم: مکتبه الفقیه، {بی تا}.
  18. 17. یوسفی، غلامحسین. دامنی از گل(گزیده گلستان سعدی). تهران: سخن، چاپ چهارم،1373ش.

آثار بهایی:

18. اسلمنت، ج. ای. بهاءالله و عصر جدید. ترجمه‌ی ع. بشیر الهی و دیگران. برزیل: دارالنشرالبهاییه، 145 بدیع (1988 م).

19. اشراق خاوری، عبدالحمید. ایام تسعه. تهران: مؤسسه ملی مطبوعات امری، چاپ سوم، 121بدیع.

20. اشراق خاوری، عبدالحمید. پیام ملکوت. دهلی نو: مؤسّسه ملّی مطبوعات امری هند، 1986 م.

21. اشراق خاوری، عبدالحمید. تلخیص تاریخ نبیل (مطالع الانوار). دهلی نو: مؤسسه‌ی چاپ و انتشارات مرآت، 1991 م.

22. اشراق خاوری، عبدالحمید. رحیق مختوم، ج 1. تهران: مؤسسه ملّی مطبوعات امری، 130 بدیع.

23. اشراق خاوری، عبدالحمید. گنج شایگان. {بی جا}: مؤسسه ملی مطبوعات امری، 124 بدیع.

24. اشراق خاوری، عبدالحمید. گنجینه حدود و احکام.[6] {تهران}: مؤسّسه ملّی مطبوعات امری، چاپ سوم، ١٢٨ بدیع.

25. اشراق خاوری، عبدالحمید. مائده آسمانی،[7]ج 4. {تهران}: مؤسّسه ملّی مطبوعات امری، ١٢٩ بدیع.

26. اشراق خاوری، عبدالحمید. مائده آسمانی، ج 8. {تهران}: مؤسّسه ملّی مطبوعات امری، ١٢٩ بدیع.

27. افندی، شوقی. توقیعات مبارکه (سنه 102-109). {بی جا}: موسسه ملی مطبوعات امری، 125 بدیع.

28. افندی، شوقی. توقیعات مبارکه خطاب به احباء شرق. لانگنهاین آلمان: لجنه ملی نشر آثار امری به لسان فارسی و عربی، 149 بدیع (1992 م).

29. افندی، شوقی. دور بهایی. ترجمه‌ی ‌لجنه ملی ترجمه نشر آثار امری ایران. لانگنهاین آلمان: لجنه ملی نشر آثار امری، چاپ سوم، 144 بدیع (1988 م).

30. افندی، شوقی. ظهور عدل الهی. ترجمه‌ی ‌نصرالله مودت. ایلینوی آمریکا: لجنه امور احبّای ایرانی امریکایی (دار الانشاء محفل روحانی ملّی بهائیان ایالات متّحده)، چاپ سوم، 1989 م.

31. افندی، شوقی. قرن بدیع،[8]ترجمه‌ی نصرالله مودت. داندس کانادا: مؤسسه معارف بهایی به لسان فارسی، چاپ دوم، 149 بدیع (1992 م).

32. افندی، شوقی. مرقومه ولی امرالله. توقیع 7 جون 1931.

33. افندی، شوقی. ندا به اهل عالم. ترجمه و اقتباس هوشمند فتح اعظم. داندس کانادا: مؤسسه معارف بهایی به لسان فارسی، 149 بدیع (1993 م).

34. افندی، عباس {عبدالبهاء}. الواح وصایا.[9] مصر: ابوالقاسم گلستانه شیرازی، {1342 ق}.

35. افندی، عباس {عبدالبهاء}. خطابات،[10] ج 1. مصر: ناشر فرج الله ذکی الکردی، 1340 ق.

36. افندی، عباس {عبدالبهاء}. خطابات، ج 2. تهران: مؤسسه ملی مطبوعات امری، 127 بدیع.

37. افندی، عباس {عبدالبهاء}. خطابات، ج 3. تهران: مؤسسه ملی مطبوعات امری، 127 بدیع.

38. افندی، عباس {عبدالبهاء}. مفاوضات.[11]مصر: مطبعه كردستان العلمیه (ناشر فرج الله ذکی الکردی)، 1920 م.

39. افندی، عباس {عبدالبهاء}. مکاتیب،[12] ج 1. مصر: مطبعه كردستان العلمیه (ناشر فرج الله ذکی الکردی)، 1328 ق.

40. افندی، عباس {عبدالبهاء}. مکاتیب، ج 2. مصر: مطبعه كردستان العلمیه (ناشر فرج الله ذکی الکردی)، 1330 ق.

41. افندی، عباس {عبدالبهاء}. مکاتیب، ج 3. مصر: مطبعه كردستان العلمیه (ناشر فرج الله ذکی الکردی)، 1340 ق.

42. افندی، عباس {عبدالبهاء}. مکاتیب، ج 4. {بی جا}: مؤسسه ملی مطبوعات امری، 121 بدیع.

43. افندی، عباس {عبدالبهاء}. مکاتیب، ج 5. {بی جا}: مؤسسه ملی مطبوعات امری، 132 بدیع.

44. افندی، عباس {عبدالبهاء}. مکاتیب، ج 7. {بی جا}: مؤسسه ملی مطبوعات امری، 134 بدیع.

45. افندی، عباس {عبدالبهاء}. مکاتیب، ج 8. {بی جا}: مؤسسه ملی مطبوعات امری، 134 بدیع.

46. افندی، عباس {عبدالبهاء}. منتخباتی از مکاتیب حضرت عبدالبهاء. ج 6. آلمان: مؤسسه مطبوعات امرى آلمان، {بی تا}.

47. پیام آسمانی، ج 1. فرانسه: انتشارات پیام بهایی (نشریه ماهانه محفل روحانی ملی فرانسه برای بهاییان ایرانی)، چاپ دوم، 145 بدیع (1988 م).

48. پیام بیت‌العدل. مورخ اسفند ماه 1344.

49. پیام بیت‌العدل. مورخ 20 جون 2008.

50. جامعه عمومی دنیا، تهران: انتشارات لجنه جوانان بهایی تهران، 1338 ش.

51. دوستدار، فرزین. پیام صلح. لوکزامبورگ: پیام دوستی (گروه میثاق)، 1985 م.

52. زرقانی. محمود، بدایع الآثار، ج 1. بمبئی: {بی نا}، 1914 م.

53. سبحانی، موهبت. آموزه‌های نظم نوین جهانی بهایی. دهلی نو: مؤسسه‌ی چاپ و انتشارات مرآت، 1999 م.

54. فاضل مازندرانی، اسدالله. اسرار الآثار خصوصی، ج 2. {بی جا}: مؤسسه ملی مطبوعات امری، 124 بدیع.

55. فاضل مازندرانی، اسدالله. اسرار الآثار خصوصی، ج 3. {بی جا}: مؤسسه ملی مطبوعات امری، 128 بدیع.

56. فاضل مازندرانی، اسدالله. اسرار الآثار خصوصی، ج 5. {بی جا}: مؤسسه ملی مطبوعات امری، 129 بدیع.

57. فاضل مازندرانی، اسدالله. امر و خلق، ج 3. لانگنهاین آلمان: لجنه ملی نشر آثار امری بزبانهای فارسی و عربی، چاپ سوم، ۱۴2 بدیع (۱۹۸6م).

58. فاضل مازندرانی، اسدالله. تاریخ ظهور الحق، ج 3. باهتمام، تدوین و بازنویسی عادل شفیع پور. {بی جا}: {بی نا}،{بی تا}.

59. فتح اعظم، هوشمند. نظم جهانی بهایی (منتخباتی از آثار صادره از قلم حضرت ولی امراللّه). داندس کانادا: {بی نا}، چاپ دوم، 151بدیع (۱۹۵۵ م).

60. فیضی، محمد علی. حضرت بهاءالله. لانگنهاین آلمان: لجنه ملی نشر آثار امری به زبان‌های فارسی و عربی، چاپ دوم، 147 بدیع (1990 م).

61. قدیمی، ریاض. گلزار تعالیم بهایی. تورنتو کانادا: {بی نا}، چاپ دوم، 1995 م.

62. کاب، استن وود. آرامش برای جهان پر آشوب. ترجمه‌ی جمشید فناییان. دهلی نو: مؤسسه‌ی چاپ و انتشارات مرآت، چاپ پنجم، 1994.

63. کاشانی، جانی. نقطة الکاف. لیدن هلند: مطبعه بریل ، 1910 م.

64. گلپایگانی، ابوالفضل و گلپایگانی، مهدی. کشف الغطاء عن حیل العداء[13]. عشق آباد روسیه: {بی نا}، 1334 ق.

65. ماکسول، روحیه. گوهر یکتا. ترجمه‌ی ابوالقاسم فیضی، تهران: محفل ملی بهاییان ایران، 126 بدیع (1348 ش).

66. محفل روحانی ملی بهاییان آلمان. منتخباتی از آثار حضرت بهاءالله. لانگنهاین آلمان: لجنه نشر آثار امری بزبانهای فارسی و عربی، 141 بدیع.

67. مطالع الانوار عربی (تاریخ نبیل). ترجمه عبدالجلیل سعد. {بی جا}: مطبعه المستقبل بمصر و الاسکندریه، {بی تا}[14].

68. مؤید، حبیب. خاطرات حبیب، ج 1. {بی جا}: مؤسسه ملی مطبوعات امری، 118 بدیع.

69. نوری، حسین علی {بهاءالله}. آثار قلم اعلی، ج 1. کانادا: مؤسسه معارف بهایی، چاپ سوم، 153 بدیع (1996 م).

70. نوری، حسین علی {بهاءالله}. آثار قلم اعلی، ج 2. کانادا: مؤسسه معارف بهایی، چاپ سوم، 159 بدیع (2002 م).

71. نوری، حسین علی {بهاءالله}. آثار قلم اعلی، ج 3. کانادا: مؤسسه معارف بهایی، چاپ سوم، 163 بدیع (2006 م).

72. نوری، حسین علی {بهاءالله}. آثار قلم اعلی، ج 4. تهران: مؤسسه ملی مطبوعات امری، 125 بدیع.

73. نوری، حسین علی {بهاءالله}. ادعیه حضرت محبوب. مصر: ناشر فرج الله ذکی الکردی، 1339 ق.

74. نوری، حسین علی {بهاءالله}. اشراقات و چند لوح دیگر.[15] {بی جا}: {بی نا}، {بی تا}.

75. نوری، حسین علی {بهاءالله}. اقتدارات و چند لوح دیگر. {بی جا}: {بی نا}، {بی تا}.

76. نوری، حسین علی {بهاءالله}. اقدس.[16] {بی جا}: مرکز جهانی بهایی حیفا، {1995 م}.

77. نوری، حسین علی {بهاءالله}. ایقان.[17]هوفمایم آلمان: مؤسّسه ملّی مطبوعات بهایی آلمان، چاپ اوّل (نشر جدید)، ۱۵۵بدیع (۱۹۹۸م).

78. نوری، حسین علی {بهاءالله}. المجموع الاول من رسائل الشیخ البابی البهایی بهاءالله، با تدوین و جمع آوری بارون ویکتور روزن. سن پترزبرگ روسیه: مطبعه دار العلوم، ۱۹0۸م.

79. نوری، حسین علی {بهاءالله}. بدیع. {تهران}: {بی نا}، {بی تا}.

80. نوری، حسین علی {بهاءالله}. لوح مبارک خطاب به شیخ محمّد تقی اصفهانی، معروف به نجفی (لوح ابن الذئب). کانادا: مؤسّسه معارف بهایی، ۱۵۷ بدیع (۲۰۰۱ م).

81. نوری، حسین علی {بهاءالله}. مجموعه الواح مبارکه. قاهره: مطبعه سعاده (ناشر محی الدین صبری كردی)، 1338 ق. (1920 م).

82. یزدانی، احمد. نظر اجمالی در دیانت بهایی. چاپ سوم و پنجم.

آثار بابی:

83. شیرازی، علی محمد {باب}. بیان فارسی.[18] {بی جا}: {بی نا}، {بی تا}.

84. شیرازی، علی محمد {باب}. بیان عربی. {بی جا}: {بی نا}، {بی تا}.

85. عزّیه خانم، شاه سلطان. تنبیه النائمین. {بی جا}: {بی نا}، {بی تا}.

86. شیرازی، علی محمد {باب}. قیوم الاسماء (تفسیر سوره ی یوسف). {بی جا}: {بی نا}، {بی تا}.

87. شیرازی، علی محمد {باب}. لوح هیکل الدین. {بی جا}: {بی نا}، {بی تا}.

آثار لاتین:

88. Abdu’l-Baha. Abdu’l-Baha in London. UK Bahá’í Publishing Trust, 1982.

89. Abdu’l-Baha. Paris Talks. UK Baha’i Publishing Trust, 1972.

90. Abdu’l-Baha. Selections From the Writings of ‘Abdul-Baha. Baha’i World Centre, 1982 (lightweight edition).

91. Abdu’l-Baha. Tablets of Abdul-Baha Abbas. Baha’i Publishing Committee, 1909 edition.

92. Abdu’l-Baha. The Promulgation of Universal Peace, 2nd ed. US Baha’i Publishing Trust, 1982.

93. Baha’u’llah, Gleanings from the Writings of Baha’u’llah. US Baha’i Publishing Trust, 1990 (pocket-size edition).

94. Baha’u’llah, Tablets of Baha’u’llah Revealed After the Kitab-i-Aqdas. US Baha’i Publishing Trust, 1988 (pocket-size edition).

95. Buck, Christopher, eds. Cole, Juan R. and Momen, Moojan. Symbol and Secret: Qur'an Commentary in Baha’u’llah's Kitab-i-Iqan. United States of America: Kalimat Press, 1995.

96. Cobb, Stanwood. Memories of Abdu’l-Baha in In his Presence: Visits to Abdu’l-Baha. Kalimat Press, 1989.

97. Effendi, Shoghi. The World Order of Baha’u’llah. US Baha’i Publishing Trust, 1991 (first pocket-size edition).

98. Effendi, Shoghi. Dawn of a new day. Bahá’í Publishing Trust of India.

99. Hornby, Helen Bassett. Lights of Guidance: A Bahai Reference File. New Delhi: Baha’i Publishing Trust, 1983.

100. Jarecki, Eugene. The American Way of War: Guided Missiles, Misguided Men, and a Republic in Peril. Free Press, 2010.

101. Mathews, Gary L. The Challenge of Baha’u’llah: Does God Still Speak to Humanity Today. George Ronald Pub Ltd, 2001.

102. Mill, John Stuart, The subjection of Women. London: Longmans, Green and Co., 1869.

103. Rabbani, Ahang, Eight Years Near Abdu'l-Baha: The Diary of Dr. Habib Mu'ayyad. 2013.

104. Stockman, Robert. Revelation, Interpretation, and Elucidation in the Baha'i Writings in Scripture and Revelation, ed. Momen, Moojan. Oxford: George Ronald, 1997.

105. Smith, Peter. An Introduction to the Baha'i Faith. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.

106. Taherzadeh, Adib. The child of the covenant: A Study Guide to the Will and Testament of 'Abdu'l-Baha. Oxford: George Ronald, 2000.

107. Taherzadeh, Adib. The Revelation of Baha’u’llah. Oxford, 1974.

108. Research Department of the Universal House of Justice, Baha’i World Centre, 1976.

109. Zarandi, Nabil. The Dawn-Breakers: Nabil’s Narrative of the Early Days of the Baha’i Revelation. US Baha’i Publishing Trust, 1932.


[1]- «إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَینِ حُجَّةً ظَاهِرَه وَ حُجَّةً بَاطِنَهً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِیاءُ وَ الْأَئِمَّةُ ع وَ أَمَّا الْبَاطِنَهُ فَالْعُقُول» یعنی: «خداواند بر بندگانش دو حجت دارد: حجت آشکار و حجت پنهان. حجج آشکار رسولان، پیامبران و ائمه هستند و حجج پنهان عقل ها هستند.» کلینی،کافی، ج 1، ص 16.

[2]-«إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیتِی إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَدا» یعنی: «من در میان شما دو (گوهر) گرانسنگ به جا می گذارم: کتاب خدا و عترت و اهل بیتم. اگر به آنها متمسک شوید هرگز گمراه نخواهید شد.» نوری،مستدرک الوسائل، ج 11، ص 372.

[3]- «الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ» یعنی: «امروز (روز غدیر خم) دین تان را برای شما کامل نمودم»: قرآن کریم. سوره‌ی مائده، آیه‌ی 3.

[4]- به طور نمونه، مُسَیلَمه بن حَبیب، معروف به «مسیلمه كذاب» از جمله پیامبران دروغین بود كه در اواخر دوره‌ی زندگی پیامبر(ص) ادعای نبوت كرد: مجلسی، بحارالانوار، ج 11، ص 29.

[5]- «لولا من یبقى بعد غیبة قائمكم من العلماء الداعین الیه، والدّالین علیه، والذّابین عن دینه بحُجج الله، والمنقذین للضعفاء من عبادالله من شباك ابلیس و مردته، لما بقى احد الا ارتد عن دین الله. ولكنهم یمسكون ازمه قلوب ضعفاء الشیعه كما یمسك صاحب السفینه سكانها، اولئك هم الافضلون عندالله عزوجل» یعنی: «در زمان غیبت قائم شما، اگر دانشمندانى نبودند که مردم را به سوى او دعوت مى کنند، و به طرف او رهنمون مى کنند، و با دلائل و براهین الهى از آئین او دفاع مى کنند، و از دست بندگان مستضعف مى گیرند و آن‌ها را از دام‌هاى شیطان نجات مى دهند، همه ى مردم از دین بیرون مى رفتند و به ارتداد مى گرائیدند. ولى این رجال دین هستند که رشته ى دل‌هاى ضعفاى شیعه را مى گیرند، آن چنانکه ناخداى کشتى سکّان کشتى را مى گیرد. آن‌هایند که در نزد خداى عز وجل از هر طبقه اى برترند»: مجلسی، بحارالانوار، ج 2، ص 6.

-[6]این کتاب، نوعی توضیح المسائل است که تکلیف و وظیفه‌ی ‌بهاییان را درباره‌ی ‌امور مختلفی مانند نحوه‌ی ‌پرداخت زکات، حکم دزدی، نحوه‌ی ‌ارتباط با طرد شدگان و ... روشن می‌کند. احکام و حدود ارائه شده در این کتاب، از کتاب «اقدس» و بعضی از الواح رهبران بهایی استخراج گردیده است و در 75 فصل دسته بندی شده است. این کتاب مورد تایید شوقی افندی قرار گرفت.

-[7]نویسنده‌ی کتاب مائده آسمانی، برخی از آثار و الواح رهبران بهایی را در 9 جلد، جمع نموده است. در جلد دهم فهرستی برای استفاده‌ی ‌راحت‌تر از 9 مجلد پیشین، نگاشته شده است. مجلد‌های 9 گانه، هر کدام به آثار یکی از رهبران اختصاص یافته است:

آثار بهاءالله: جلدهای 1، 4 و 7

آثار عبدالبهاء: جلدهای 2، 5، 8 و 9

آثار شوقی افندی: جلدهای 3 و 6

این كتاب به تصویب لجنه‌ی ‌نشر آثار امری رسیده، مورد اعتبار کامل بهاییان است.

-[8]اصل کتاب به زبان انگلیسی و با عنوان God Passes By است که پس از ترجمه به فارسی با نام «قرن بدیع» به چاپ رسید. قرن بدیع، در 4 بخش نگاشته شده و در واقع تاریخچه‌ی ‌اجمالی پیدایش بهاییت از آغاز تا صدمین سال تأسیسش است. در نظر بهاییان، این کتاب، از تواریخ مهم و قابل استناد و اطمینان است. بخش اول، درباره‌ی ‌پیدایش باب و امر او و كشته شدن وی و یارانش صحبت کرده. بخش دوم، درباره‌ی ‌میرزا حسینعلی بهاء و زندگانی اوست. بخش سوم، در باره‌ی ‌عبدالبهاء و تلاش‌های او در تبلیغ و اشاعه‌ی ‌بهاییت است. بخش چهارم، ‌فعالیت‌های خود شوقی افندی پس از فوت پدرش - عبدالبهاء- تا صدمین سال اعلان امر باب بیان کرده است.

-[9]این كتاب در حكم وصیت‌نامه‌ی ‌عبدالبهاء است كه پس از مرگش بهاییان آن را منتشر كرده‌اند. در این کتاب به موضوع ولایت امرالله و نظام بیت‌العدل پرداخته شده است. البته پس از اعلام این وصیت‌نامه برخی از بهاییان (از جمله سهرابی‌ها) آن را ساختگی دانستند.

-[10]مجموعه‌ای از خطابه‌ها و سخنرانی‌های عبدالبهاء است که در محافل و مجامع عمومی و سفرهایش به آمریکا و اروپا ایراد کرده است و در 3 جلد به چاپ رسیده است. عباس افندی در این مجموعه، سعی نموده مقام پدرش بهاءالله را تا آنجا که می‌شود بالا ببرد و بهاییت را آن طور که به مذاق غربیان خوش‌تر می‌آید، تبلیغ نماید.

-[11]این کتاب، بعد از ایقان، عمیق‌ترین كتاب فلسفی بهاییان محسوب می‌شود و در اصل پاسخ سؤالات كلیفورد بارنی امریكایی و یا سخنان عبدالبهاء بر سر میز ناهار است كه بعدها مرتب و منظم و به صورت كتابی مستقل درآمده است.

-[12]مجموعه‌ی ‌نامه‌ها و نوشته‌های متفرقه‌ی ‌عبدالبهاء در مجموعه‌ای 6 جلدی به نام مکاتیب جمع شده است.

-[13]کتاب کشف الغطاء مشتمل بر اسناد توبه نامه‌ی میرزا علی محمدباب است. این کتاب مورد تأیید و تصویب عبدالبهاء قرار گرفت به گونه‌ای که خطاب به میرزا مهدی که کار نیمه تمام میرزا ابوالفضل را پس از مرگش به اتمام رساند، چنین گفته است: «هر چند ماههای چند زحمت كشیدی و آرام نیافتی و شب و روز كوشیدی و جوشیدی تا آن كه این كتاب مستطاب كه آثار اخیره حضرت ابوالفضائل است جمع شد این كار چون بسیار مهم بود لذا در پرداختش هر زحمتی رحمت بود و هر مشقتی راحت ... یقین است كه نتایج عظیم خواهد داشت و چون ترویج گردد نهایت سرور و حبور برای شما حاصل شود»: عبدالبهاء، مکاتیب، ج 3، ص 274.

-[14] گویا شخصی به نام نبیل زرندی کتاب تاریخی درباره‌ی بابیت و بهاییت به زبان فارسی نوشته است. سپس شوقی افندی کتاب وی را به انگلیسی ترجمه و اصلاح کرده و نامش را The Dawn Breakers گذاشته است. عبدالجلیل سعد نیز کتاب شوقی را به عربی ترجمه نموده و نامش را مطالع الانوار اتخاذ کرده. پس از او اشراق خاوری آن را دوباره به فارسی ترجمه نموده است. لذا از آنجا که نمی‌توان به صراحت نویسنده‌ی این کتاب را نبیل زرندی دانست، کتاب مذکور بدون ذکر نام نویسنده آورده شده است.

-[15]این کتاب شامل چندین لوح بهاءالله است که به زبان‌های فارسی و عربی نگاشته شده. نام یکی از این الواح، اشراقات است و عنوان کتاب نیز از همین لوح، اتخاذ گردیده. کتاب اشراقات، از جمله‌ی ‌معروف‌ترین کتب بهاءالله است.

-[16]کتاب اقدس، کتاب احکام بهاییان است. این کتاب، علاوه بر آیات اقدس که تماماً به زبان عربی است، بخشی فارسی به نام رساله سؤال و جواب دارد که پاسخ های بهاءالله به سؤالات یکی از خوانندگان اقدس است. درضمن بخش هایی از این کتاب، مانند مقدمه و یا فصل یادداشت ها و توضیحات، به قلم شوقی افندی و بیت العدل اعظم است.

-[17]کتاب ایقان، مهم‌ترین كتاب استدلالیه‌ی ‌بهاییان است. این کتاب در اثبات قائمیت میرزا علی محمد باب نوشته شده و آن زمان که بهاءالله آن را می‌نوشته، از پیروان باب بوده و دعوای بر سر جانشینی باب را نیز با برادرش میرزا یحیی صبح ازل آغاز نکرده بود. ایقان، در دو باب تألیف شده است: در باب نخست سخن از این است که برای رسیدن به حقیقت، نمی‌توان به علم و عقل و ظاهر متون کتاب‌های آسمانی پیشین، استناد کرد؛ بلکه باید کور و کر شد و تنها به سخنان مدعی ظهور گوش سپرد. در باب دوم نیز بهاءالله سعی می‌کند به این سوال پاسخ دهد که اگر باب، همان قائم موعود است که قرار بوده سلطنت کند و دنیا را از عدل و داد پر کند و ... چرا خوار و ذلیل در تبریز تیرباران می‌شود؟

این كتاب یکی از اسناد مهم در پیوستگی و وابستگی دو مسلك بابیت و بهاییت است.

-[18]کتاب بیان، كتاب احكام بابیان است. ابتدا این کتاب به زبان عربی نوشته شد و سپس با شرح و تفصیل بیشتر، كتاب بیان فارسی نگاشته شد. قرار بوده بیان در 19 واحد (فصل) و هر فصل با 19 باب نازل شود ولی بیان عربی تا پایان واحد یازدهم و بیان فارسی تا اواسط واحد نهم نوشته می شود! بیان فارسی نزد بهاییان از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است؛ چرا که میرزا حسینعلی نوری (بهاءالله) به استناد همین کتاب داعیه من یظهره اللهی را سر می‌دهد. لازم به ذکر است كلمه‌ی ‌»بیان» در میان بابیان لفظ عامی است كه به کلیه‌ی ‌آثار میرزا علی محمد باب اطلاق می‌گردد.





شما اینجا هستید: فهرست کتاب آواز دهل: پژوهشی در تعالیم منسوب به میرزا حسینعلی نوری معروف به بهاءالله »»» کلام آخر و فهرست مطالبب صص 613-624

برای بازگشت به فهرست: اینجا را کلیک کنید.

برای دانلود کل کتاب به صورت پی دی اف: اینجا را کلیک کنید.

برای مطالعه قسمت قبلی اینجا را کلیک کنید: تعلیم دوازدهم: جهان بشری محتاج نفثات روح القدس است: بخوانیم و بیاندیشیم صص 608-612

  آئین بهایی، دیانت بهایی، تعاليم بهايي، بهائيت، بهاییت، بهایی پژوهی، بابیت، بابیه، شیخیه، بیانی، بابی، بابیان، بهاییان، ازلیان، ریمی، تعالیم دوازده گانه بهایی، تعالیم بهاییت، سید کاظم رشتی، سید علی محمد باب، علی محمد باب، سید باب، باب، میرزا حسین علی نوری، بهاء الله، حضرت محبوب، جمال مبارک، صبح ازل، عباس افندی، عبدالبهاء، شوقی، شوقیافندی، ولی امرالله، طاهره قرةالعین، روحیه ماکسول، زرین تاج، ملا محمد زرندی، چارلز میسون ریمی، ریمی، اشراق خاوری، فاضل مازندرانی، اسلمنت، محمد علی فیضی، ابوالفضل گلپایگانی، مهدی گلپایگانی، ابن الذئب، من یظهره الله، مسعود بسیطی، زهرا مرادی، آوازدهل، اقدس، ایقان، بدیع، بیان، مبین، خطابات، مکاتیب، کلمات مبارکه مکنونه، اشراقات، اقتدارات، الواح مبارکه، مفاوضات، کتاب عهدی، الواح وصایا، رساله سوال و جواب، پیام ملکوت، گنجینه حدود و احکام، اسرارالآثار، اشراقات، ادعیه حضرت محبوب، کشف الغطاء، آثار قلم اعلی، گلزار تعالیم بهایی، مطبوعات امری، احباء، احباءالله، احبای خدا، اغنام الله، اغنام الهی، اهل بها، حروف حی، ایادیان امرالله، تاریخچه بهاییت، بهایی پژوهی، تاریخ بدیع، تقویم بهایی، ایام هاء، طرد روحانی، طرد اداری، فرق ضاله، فرقه ضاله، توبه نامه باب، پیامبر عصر جدید، مظاهر ظهور الهی، مشرق الاذکار، محرومیت از تحصیل، همه بار یک دارید، سیاهان آفریقایی، سازمان تبیین، سازمان تشریع، حیفا،حقوق الله، بخوانیم و بیاندیشیم، تحرّي حقيقت، ترك تقاليد، وحدت عالم انساني، دين بايد سبب الفت و محبت باشد، تطابق دين با علم و عقل، ترك تعصبات، تعديل معيشت عمومي، بيت‌العدل، محكمه كبری، تعليم و تربيت عمومي، تربیت اجباري، وحدت لسان، وحدت زبان و خط، تساوي حقوق رجال و نساء، تساوی حقوق زنان و مردان، صلح عمومي، تحريم جنگ، جهان بشري محتاج نفثات روح القدس است، نفثات روح القدس، وحدت اساس ادیان، تعصب نژادی، تعصب جنسی،

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اطلاعات اضافی

Real Time Web Analytics