شما اینجا هستید:فهرست کتاب آواز دهل: پژوهشی در تعالیم منسوب به میرزاحسینعلی نوری معروف به بهاءالله »»» تعلیم پنجم: ترک تعصبات: دیدگاه نخست: آیا این تعلیم تازگی دارد؟ صص 309-313
برای بازگشت به فهرست: اینجا را کلیک کنید.
برای دانلود کل کتاب به صورت پی دی اف: اینجا را کلیک کنید.
ص 309
تعلیم پنجم:
تـرک تعصّبـات
«تعلیم پنجم بهاییت آنکه، تعصّب جنسی، تعصّب دینی، تعصّب مذهبی، تعصّب وطنی، تعصّب سیاسی، هادم بنیان انسانی است و تعصّب مخرّب اساس نوع بشر است از هر قبیل باشد. تا آنکه این تعصّبات زائل نگردد، ممکن نیست عالم انسانی راحت یابد. و برهان بر این، اینکه هر حرب و قتالی و هر عداوت و بغضائی که در بین بشر واقع شد، یا منبعث از تعصّب وطنی بوده یا منبعث از تعصّب سیاسی. شش هزارسال است که عالم انسانی راحت نیافته و سبب عدم راحتش این تعصّبات است و تا تعصّب باقی، جنگ باقی؛ بغض باقی؛ عداوت باقی؛ اذیت باقی؛ و اگر بخواهیم عالم انسانی راحت باشد، جمیع این تعصّبات را باید بریزیم و الّا ممکن نیست که آسایش یابد.»[1]
ص 310
مقصود از ترک تعصّبات، این است که انسان در هیچ مسئلهای
تعصّب نداشته باشد.
عبدالبهاء میگوید:
«و امّا تعصّب وطنی این نیز جهل محض است زیرا روی زمین وطن واحد است پس جمیع کره ارض وطن انسان است این حدود و ثغور را انسان ایجاد کرده در خلقت حدود و ثغوری تعیین نشده ... امّا تعصّب اقتصادی این معلوم است که هر چه روابط بین ملل ازدیاد یابد و مبادله امتعه تکرّر جوید و هر مبدء اقتصادی در هر اقلیمی تأسیس یابد بالمآل بسائر اقالیم سرایت نماید و منافع عمومیه رخ بگشاید. دیگر تعصّب به جهت چه؟ و امّا در تعصّب سیاسی باید متابعت سیاسة الله کرد و این مسلّم است که سیاست الهیه، اعظم از سیاست بشریه است. ما باید متابعت سیاست الهیه نمائیم و او بجمیع افراد خلق یکسان است هیچ تفاوتی ندارد و اساس ادیان الهی است.»[2]
ص 311
ص 311
آیا این تعلیم، تازگی دارد؟
بدون تردید «تعصّب»، آن هم از نوع جاهلانه اش، هرگز مورد علاقه و تأیید انسانهای عاقل و آزاداندیش نیست. به نظر میرسد این تعلیم نیز تلاشی از سوی رهبران بهاییت برای جلب احساسات مردم بوده است.
آیا بهاییان روایات متعدد از حضرت رسول (ص) در نکوهش تعصّب جنسی، نژادی، قومی و ... را منکر میگردند؟ آیا رسول رحمت (ص) نبود که در جامعهی متعصّب عرب آن روزگار فریاد برمیآورد:
«هر كس در دلش به اندازهی دانهی خردلی تعصّب باشد، خداوند روز قیامت او را با اعراب جاهلیت محشور میكند»[3]
«هر كس تعصّب ورزد، یا دیگران به خاطر او تعصّب ورزند، رشتهی ایمان را از گردن خود بازکرده است»؟[4]
ص 313
امیرمؤمنان علی(ع) در خطبهی «قاصعه» كه اساس آن بر مذمت تكبر و تعصّب است، عامل اصلی انحراف ابلیس را همین تعصّب و تكبر میشمرد، میفرماید:
«(هنگامی كه خداوند به فرشتگان دستور داد برای آدم (ع) سجده كنند)، همهی فرشتگان اطاعت كردند جز ابلیس. تكبر و تعصّب به او دست داد، و بر آدم (ع) به خاطر خلقتخویش افتخار كرد، و از جهت اصل و ریشهی خود نسبت بهاو تعصّب ورزید، به همین دلیل این دشمن خدا پیشوای متعصّبان و سرسلسله مستكبران است، و كسی است كه بنای تعصّب را پی ریزی كرد.»[5]
با وجود این همه روایات اسلامی در مذمت تعصّب و تاکید بر ترک آن، چرا عبدالبهاء اصرار دارد چنین وانمود کند که تعلیم «ترک تعصّبات» در ادیان الهی سابقه نداشته و پدرش برای اولین بار آن را برای جهانیان آورده است:
«اصل جدید مذهبیِ دیگر این است که تعصب و کوته فکری فرقهای، مذهبی، وطنی و سیاسی نابود کنندهی بنیان اتحاد انسانها هستند. لذا، انسان باید خود را از چنین تعلقاتی رها کند تا که وحدت عالم انسانی آشکار گردد.»[6]
«جمیع میگفتند تعالیم حضرت بهاء اللّه فی الحقیقه مثل ندارد ... میگفتیم از جمله این تعالیم ... ترک تعصّب مذهبی و دینی و تعصّب وطنی و تعصّب سیاسی و تعصّب جنسی است، و این در کدام کتاب است؟»[7]
-[1]عبدالبهاء، خطابات، ج 2، صص147و148.
[2]- عبدالبهاء، مکاتیب، ج 3، صص 105 و 106.
-[3] «من كان فی قلبه حبه من خردل من عصبیه بعثه الله یوم القیامه مع اعراب الجاهلیه»: کلینی، اصول کافی، ح 3، ص 308.
-[4] «من تعصب او تعصب له فقد خلع ربق الایمان من عنقه»: کلینی، اصول کافی،(باب العصبیه)، ح 2، ص 308.
-[5] «فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ إِلَّا إِبْلِیسَ اعْتَرَضَتْهُ الْحَمِیةُ فَافْتَخَرَ عَلَى آدَمَ بِخَلْقِهِ وَ تَعَصَّبَ عَلَیهِ لِأَصْلِهِ فَعَدُوُّ اللَّهِ إِمَامُ الْمُتَعَصِّبِینَ وَ سَلَفُ الْمُسْتَكْبِرِینَ الَّذِی وَضَعَ أَسَاسَ الْعَصَبِیهِ»: سید رضی، نهج البلاغه، خطبهی 192 (قاصعه)، ص 286.
[6]- “A new religious principle is that prejudice and fanaticism—whether sectarian, denominational, patriotic or political—are destructive to the foundation of human solidarity; therefore, man should release himself from such bonds in order that the oneness of the world of humanity may become manifest,” Abdu’l-Baha, The Promulgation of Universal Peace, p. 455.
[7]- عبدالبهاء، خطابات، ج 3، ص 78..
شما اینجا هستید: فهرست کتاب آواز دهل: پژوهشی در تعالیم منسوب به میرزاحسینعلی نوری معروف به بهاءالله »»» تعلیم پنجم: ترک تعصبات: دیدگاه نخست: آیا این تعلیم تازگی دارد؟ صص 309-313
برای بازگشت به فهرست: اینجا را کلیک کنید.
برای دانلود کل کتاب به صورت پی دی اف: اینجا را کلیک کنید.
برای مطالعه قسمت بعدی اینجا را کلیک کنید: تعلیم پنجم: ترک تعصبات: دیدگاه دوم: بهاییان و سرانشان در برخورد با این تعلیم چگونه عمل می کنند؟ صص 314-331
برای مطالعه قسمت قبلی اینجا را کلیک کنید: تعلیم چهارم: دین باید مطابق علم و عقل باشد: بخوانیم و بیاندیشیم صص 308-288
آئین بهایی، دیانت بهایی، تعاليم بهايي، بهائيت، بهاییت، بهایی پژوهی، بابیت، بابیه، شیخیه، بیانی، بابی، بابیان، بهاییان، ازلیان، ریمی، تعالیم دوازده گانه بهایی، تعالیم بهاییت، سید کاظم رشتی، سید علی محمد باب، علی محمد باب، سید باب، باب، میرزا حسین علی نوری، بهاء الله، حضرت محبوب، جمال مبارک، صبح ازل، عباس افندی، عبدالبهاء، شوقی، شوقیافندی، ولی امرالله، طاهره قرةالعین، روحیه ماکسول، زرین تاج، ملا محمد زرندی، چارلز میسون ریمی، ریمی، اشراق خاوری، فاضل مازندرانی، اسلمنت، محمد علی فیضی، ابوالفضل گلپایگانی، مهدی گلپایگانی، ابن الذئب، من یظهره الله، مسعود بسیطی، زهرا مرادی، آوازدهل، اقدس، ایقان، بدیع، بیان، مبین، خطابات، مکاتیب، کلمات مبارکه مکنونه، اشراقات، اقتدارات، الواح مبارکه، مفاوضات، کتاب عهدی، الواح وصایا، رساله سوال و جواب، پیام ملکوت، گنجینه حدود و احکام، اسرارالآثار، اشراقات، ادعیه حضرت محبوب، کشف الغطاء، آثار قلم اعلی، گلزار تعالیم بهایی، مطبوعات امری، احباء، احباءالله، احبای خدا، اغنام الله، اغنام الهی، اهل بها، حروف حی، ایادیان امرالله، تاریخچه بهاییت، بهایی پژوهی، تاریخ بدیع، تقویم بهایی، ایام هاء، طرد روحانی، طرد اداری، فرق ضاله، فرقه ضاله، توبه نامه باب، پیامبر عصر جدید، مظاهر ظهور الهی، مشرق الاذکار، محرومیت از تحصیل، همه بار یک دارید، سیاهان آفریقایی، سازمان تبیین، سازمان تشریع، حیفا،حقوق الله، بخوانیم و بیاندیشیم، تحرّي حقيقت، ترك تقاليد، وحدت عالم انساني، دين بايد سبب الفت و محبت باشد، تطابق دين با علم و عقل، ترك تعصبات، تعديل معيشت عمومي، بيتالعدل، محكمه كبری، تعليم و تربيت عمومي، تربیت اجباري، وحدت لسان، وحدت زبان و خط، تساوي حقوق رجال و نساء، تساوی حقوق زنان و مردان، صلح عمومي، تحريم جنگ، جهان بشري محتاج نفثات روح القدس است، نفثات روح القدس، وحدت اساس ادیان، تعصب نژادی، تعصب جنسی،